Pojem crowdfunding nie je u nás ešte plne etablovaný, no v západnej Európe a USA je bežnou súčasťou moderného podnikania. Podstata crowdfundingu môže byť aplikovaná do rôznych sfér podnikateľského prostredia i súkromného života a za jediné obmedzenie by sa dala považovať kreativita zainteresovaných strán. Crowdfunding by sme teda mohli definovať ako systém využívajúci moderné technológie, rôzne platobné schémy a pomocou nich sú následne zabezpečené finančné toky medzi investormi a tvorcami celého projektu. Cieľom prezentácie je presvedčiť zákazníka, že investované peniaze do tohto projektu sú tou správnou voľbou s určitou dávkou návratnosti, ale aj bez nej a crowdfunding je často používaný aj v oblasti charity.
Crowdfunding spája ľudí s rovnakým presvedčením a úmyslom dosiahnuť spoločný cieľ
Podstata crowdfundingu je teda založená na spojení dvoch kategórií subjektov. Prvým sú autori alebo tiež podnikatelia, pričom tu je reč o určitej skupine ľudí zameraných na dosiahnutie vopred vytýčeného cieľa. Tú druhú predstavujú investori a často sa im hovorí aj prispievatelia a títo ľudia sa aktívne podieľajú na financovaní celého projektu, pričom venujú na tento projekt vlastné príspevky. Nemusia mať pritom zakaždým len podobu financií a najmä pri dobrovoľníckych aktivitách je možné participovať aj prostredníctvom materiálnych vecí, či dokonca pomocou v podobe fyzickej práce. V tomto smere skutočne nie sú stanovené žiadne obmedzenia a všetko plne závisí od podstaty a cieľov daného projektu. Motivácia týchto prispievateľov v rámci crowdfundingu pritom môže byť rôznorodá a nemusí ňou byť zákonite iba návratnosť v podobe finančných prostriedkov.
Ak je podstata crowdfundingu zameraná na podporu mladej kapely, môže sa jednať o VIP vstup na koncerty. Pokiaľ je to nové zdravotné zariadenie, potom môže byť návratnosť riešená cez rôzne lekárske zákroky. Ak sa jedná o rozvoj technológií, potom investor získava možnosť byť priekopníkom v tejto oblasti a podobne. Možností je skutočne veľa a záleží len od nastavenia spolupráce medzi oboma stranami. Crowdfunding môže mať v praxi viacero podôb a v tomto smere rozlišujeme 4 základné. Reč je o modeli založenom na odmene, dare, investícii alebo mikropôžičke. Na webovej stránke https://printtalk.sk/ nájdete bližšie informácie.